Toen ik voor het eerst van Spotify Ads hoorde, dacht ik: gratis gebruikers van Spotify, dat kunnen er nooit heel veel zijn. Die fout maak ik niet nog eens. In Nederland gaat het namelijk om ongeveer de helft van de luisteraars. En ook al geeft de streamingsdienst al een tijdje geen precieze cijfers meer voor Nederland, we hebben het dan over minstens 3 miljoen gebruikers van de gratis versie. Grote kans dat ook een deel van jouw doelgroep liever niet die €11 per maand neerlegt en de advertenties voor lief neemt. Een mooie kans om bij aandachtige luisteraars tussen de oren te gaan zitten. Op dit platform worden advertenties namelijk wél bekeken. Ik bedoel geluisterd. Zo plant je een zaadje dat kan uitgroeien tot iets heel waardevols.

Maar laat ik niet te hard van stapel lopen, we beginnen bij de basics. En dan komen we vanzelf op de targetingmogelijkheden en invulling van advertenties. No worries: je hoeft niet zelf achter de microfoon te zitten of een stemacteur in te huren.

Wat is Spotify Ads precies?

Heb je geen Premium-account op Spotify? Dan krijg je om de zoveel nummers, of rondom je podcast, een paar reclames te horen. Net als op de radio. Die reclames kunnen zowel in audio- als in videovorm aan je worden voorgeschoteld. Want ja, ook op Spotify zie je steeds meer video terug. De bekende podcaster Emma Chamberlain heeft bijvoorbeeld nu ook beeld bij al haar podcasts op Spotify. 

De reclames duren maximaal een minuut en het is mogelijk om door te linken vanuit de advertenties. Dus ook naar jouw website, product of vacature.

Hoe zit het met targeting van je doelgroep?

Dit is één van de grote voordelen van Spotify Ads. Je kan niet alleen op hele specifieke locaties targeten (zelfs op postcode), maar ook op specifieke interesses en settings. Je kunt bijvoorbeeld targeten op mensen die in de auto zitten. Let maar eens op als je de volgende keer in de auto zit en Spotify luistert, als het goed is verandert je display naar de veiligere automodus. En de advertenties veranderen mee. Zo werkt het ook voor tal van andere settings. Dat geeft jou dus de kans om je Spotify-advertentie te richten op mensen die bijvoorbeeld aan het  sporten, focussen of koken zijn.

En natuurlijk mag je deze optie niet vergeten: targeting op muzieksmaak. Dat biedt kansen voor bijvoorbeeld een wervingscampagne. Staat bij jullie op de zaak altijd 100%NL aan? Dan wil je dat ‘die nieuwe’ minstens zo hard meezingt met ‘Engelbewaarder’ als de rest. Of tref jij heel wat collega’s op Defqon? Je weet welke targeting je dan moet aanklikken 😉

Spotify Ads inzetten voor je marketing

De opties uit de vorige alinea zorgen bij ons al voor een hoop enthousiasme. Andere platformen zijn vaak een stuk strenger in hun targetingopties. Looking at you, Meta. Dat je met Spotify op een postcode kunt targeten is dus al reden om het te proberen. Maar er is meer!

Houd de aandacht vast

Als je net lekker gaat op je playlist met guilty pleasures of tot over je oren in een true-crime-podcast zit, ben je minder snel geneigd om de app af te sluiten zodra er reclame komt. Dan heb ik het even niet tegen de Spotify Premiumers. Die tikken liever €11 per maand af om non-stop te luisteren. Alle anderen ontkomen niet aan een paar ads per uur. Ads die je ook niet zomaar wegklikt. 

Ga maar na. Op bijvoorbeeld Instagram en Facebook scrol je vaak zonder erbij na te denken langs advertenties. Bij Spotify moet je bewust een handeling doen (de app afsluiten) om geen advertenties te horen. Maar dat doe je niet zo gauw, want je wil verder luisteren. Dit werd ook bevestigd in een campagne die ik draaide. De Ad Completion Rate lag op maar liefst 95.69% (op een doelgroep van 37.000+ mensen).

Plant een zaadje

Eerder in dit artikel had ik het al over het planten van een zaadje. Dat is niet voor niks. In een ideale wereld was de titel van dit artikel: “Zó haal jij 20 nieuwe leads binnen met Spotify Ads!” Maar eh, ten eerste: dat soort beloftes zijn gevaarlijk. Ten tweede merk ik zelf dat Spotify Ads vooral interessant is om veel mensen te bereiken en dus dat zaadje te planten.

Er werd zeker ook doorgeklikt op mijn campagnes, maar wel met een hoog bouncepercentage. De meest logische verklaring daarvoor? Mensen die een ‘Volgend nummer’-knopje verwachtten, maar per ongeluk doorklikten naar de website.

Wij werken in veel gevallen volgens het touch-tell-sell-principe. Mijn advies? Zet Spotify Ads in die eerste fase in. Naast andere kanalen. Je doelgroep komt dat op meerdere plekken in aanraking met jouw merk.

Alleen nog even die ad maken

Vind je Spotify nu interessant klinken, maar zie je op tegen hele studiosessies voor het maken van audio- of video-ads? Dan heb ik goed nieuws. Dat wordt namelijk gewoon voor je gedaan. Het enige wat jij hoeft te doen is je logo, bedrijfsnaam, linkje en een pakkende tekst aanleveren. En die pakkende tekst, die wordt voor je ingesproken.

Wie gaat dat inspreken?

De stem heb je voor het uitkiezen. Een vrouw op middelbare leeftijd, of een jongvolwassen man bijvoorbeeld. Zolang het maar bij jouw doelgroep past. En als je dan wil dat die jongvolwassen man lekker enthousiast, maar wel zakelijk is, dan kun je dat nog aangeven ook. Of: als je weet dat bepaalde woorden altijd verkeerd uitgesproken worden, kun je ook nog zelf een instructie meesturen.

De belofte is dat je binnen een week de ad, ingesproken en wel, ontvangt. Onze ervaring is dat het vaak al na een dag geregeld is.

Nog één keer alle voordelen

Voordelen genoeg als je het mij vraagt, in ieder geval genoeg om eens te testen bij je volgende campagne. Ik zet alle voordelen nog even onder elkaar voor je:

  • Extra opvallen door de inzet en opkomst van video’s
  • Specifieke locatietargeting tot op postcode
  • Targeting op basis van settings zoals koken, sporten en focussen
  • Targeting op muzieksmaak
  • Bereik veel mensen voor een lage CPM
  • Gemakkelijk advertenties maken en laten inspreken zoals jij dat wil

Overweeg jij Spotify Ads voor jouw online marketing?

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws