Succesvolle marketingcampagne voor nieuwe opleiding van Studium

Zoekmachine adverteren
Online adverteren
Zoekmachine optimalisatie (SEO)
thumbnail Succesvolle marketingcampagne voor nieuwe opleiding van <strong>Studium</strong>
Merel van Zijl headshot
Gerben de Graaf headshot
4 min

Een gat in de markt, het aanbieden van een splinternieuwe opleiding en zorgen voor voldoende inschrijvingen. Technisch opleider Studium zag een tijdje geleden een gat in de markt met een nieuwe opleiding tot Warmtepomp Installateur. Dit idee dropte hij bij onze consultants en vroeg om advies hoe ze dit moesten aanpakken. Wij dachten uiteraard maar al te graag met hen mee. En met succes!

Studium is een technisch opleider uit Amersfoort met een breed aanbod aan technische opleidingen, zoals: Elektromonteur, Koudetechniek, F-Gassen, CO vakmanschap en nu dus ook Warmtepomp Installateur.

Uitdaging

De nieuwe opleiding Warmtepomp Installateur goed in de markt zetten (autoriteit claimen) en ervoor zorgen dat er voldoende inschrijvingen zijn om de opleiding te starten.

Aanpak

Een nieuwe opleiding in de markt zetten, doe je niet ‘zomaar eventjes’. Dat vergt een gedegen plan en goede voorbereiding. Onze consultants kijken ook altijd verder dan alleen online campagnes, maar kwamen met een voorstel bij de opdrachtgever om de domeinnaam www.warmtepompopleiding.nl te claimen die toentertijd nog vrij was. Dit is een strategische keuze voor de vindbaarheid in de zoekmachines en ook om de concurrent voor te zijn uiteraard. Wij dachten mee over de wireframes en schreven de teksten en al snel stond er een professionele website die doorlinkte naar de inschrijfpagina op de website van Studium zelf. 

Naast de extra website, schreven we ook een nieuwe opleidingstekst voor deze opleiding, schreven we relevante (SEO-)blogs over dit onderwerp, ontwikkelden we (in samenwerking met Visualchefs) een animatievideo over deze opleiding en zetten een zesweekse crossmediale campagne op om de opleiding onder de aandacht te brengen. Zie hieronder de video.

Welke kanalen we gebruikten in de crossmediale campagne?

  • Google Ads (search en video)
  • Meta ads
  • LinkedIn ads
  • Abri’s 
  • (Lokale) kranten

Via Google Ads en organisch via landingspagina’s en blogs vingen we de zoekvraag op. Dus als iemand bijvoorbeeld zocht naar ‘opleiding warmtepompmonteur’, verscheen Studium in de zoekresultaten. Meta ads waren voornamelijk bedoeld om de monteurs zelf te informeren en enthousiasmeren om zich aan te melden. Met LinkedIn ads focusten we ons meer op HR-medewerkers van technische bedrijven en met de abri’s en lokale kranten creëerden we extra bereik en bekendheid voor deze nieuwe opleiding.

Resultaat

Door deze crossmediale aanpak hebben we synergie gecreëerd wat de interactie absoluut ten goede is gekomen. Mensen 'herkenden' de advertenties sneller (al ergens anders gezien) waardoor deze automatisch meer opvielen en tot slot meer klikken genereerden (3554). Ook de sterke animatievideo's hebben natuurlijk in positieve zin bijgedragen aan de interactie. Deze werd maar liefst 20.932x vollledig bekeken.

Organisch staat Studium op 1  met de zoekterm ‘warmtepomp installateur opleiding’, op plek 3 met de opleidingspagina en op plek 8 met warmtepompopleiding.nl.

De opdrachtgever was erg blij met de resultaten van de campagne en inmiddels zit de nieuwe opleiding voorlopig helemaal vol. 

En nu? Allereerst loopt de Google Ads Search campagne voorlopig door (hier vangen we de zoekvraag mee op). Daarnaast bereiken we doorlopend websitebezoekers opnieuw met de remarketing campagne die met variërende content live blijft staan binnen Meta Ads. 

20.932
voltooide video's
37
conversies
1
Nummer 1 positie in zoekmachines voor zoekterm ‘warmtepomp installateur opleiding’
Gerben de Graaf headshot
Merel van Zijl headshot

Ook een stroom aan inschrijvingen realiseren?

Wil jij net als de Studium ook een (nieuw) product of dienst in de markt zetten? Gerben en Merel denken graag met je mee en maken een plan op maat. Laten we kennismaken!

Wij krijgen een 4.8 op Google uit
45 beoordelingen.