De werkweek van junior marketeer Rosalie

Rosalie van Winkoop headshot
Rosalie van Winkoop
Medior digital marketing consultant
6 min
30 aug 2021
thumbnail De werkweek van junior marketeer Rosalie

Digital marketing.. consultancy.. Doe je dan social media? Advertenties? De website onderhouden? Met de diverse taken die ik uitvoer is het moeilijk om de vraag ‘Wat doe je nou precies?’ in één zin te beantwoorden. Daarom geef ik je met dit blog een kijkje in mijn werkweek als junior digital marketing consultant. 

Voor ik je vertel waar ik mij voornamelijk mee bezig houd, is het best handig om te weten hoe mijn weken - en die van mijn collega’s - zijn opgebouwd. In principe werken wij een vast aantal uur per maand voor een klant. Is er een deadline en heb ik meer tijd nodig? Dan werk ik extra uren. Dit compenseert dan weer de uren tijdens feestdagen of vakantie. Ik probeer de klanturen op een vast moment in de week uit te voeren. Zo weet de klant wanneer ik voor hem werk. En ik moet zeggen, een beetje regelmaat vind ik zelf ook fijn. 

Naast dat we bij LeadLogic allemaal voor verschillende klanten werken, zijn we tegenwoordig ook op diverse locaties te vinden. We hebben een kantoor in Ermelo en aan de stadsring in Amersfoort. Daarnaast werken we ook regelmatig bij de klant op locatie of vanuit huis. Iedere dag op een andere locatie werken behoort dus tot de mogelijkheden!

Maandag

Maandagochtend thuis met een joggingbroek opstarten? Niet voor mij. Ik start mijn week meestal op ons kantoor in Amersfoort Vathorst bij onze partner Muntz. Momenteel heb ik twee klanten die hun website in beheer hebben bij Muntz. Deze klanturen voer ik daarom bij hen op kantoor uit. Mocht ik moeten schakelen, dan kan dat lekker snel geregeld worden. 

Voor ik begin met het werken voor de klant bekijk ik of er belangrijke mails zijn binnengekomen waarbij ik direct actie moet ondernemen. Vaak zijn dit wat kleine taken die ik direct afhandel, zoals het controleren van 404-pagina’s of een kleine aanpassing op een website. Vervolgens controleer ik de resultaten van de campagne voor Ardesch - een woonwinkel in Dalfsen. Waar nodig voer ik optimalisaties door. Ardesch heeft elke maand de focus op een ander product. Na het controleren ga ik al bezig met de voorbereiding voor de komende campagne. 

Iedere medewerker van LeadLogic heeft ook een intern project. Voor mij is dit het beheren van het Instagramaccount. Sinds kort hebben we elke week een story take-over. Tijdens deze take-over laat een van mijn collega’s zien hoe zijn of haar werkweek eruitziet. Hiermee geven we écht een kijkje achter de schermen. Ik stuur op maandag altijd even een herinnering, zodat het er bij de medewerker van die week niet bij in schiet. Deze week volg je op Instagram de week van Loes. Volg jij ons al? 

Dan is het is alweer middag! Deze middag ga ik aan de slag met een strategie voor Xenz. Binnenkort komen er veel veranderingen aan rondom de website waarvoor we in de startblokken staan. Ik duik de data in en zorg dat ik alles weet van de doelgroep. Zo zorgen we dat de website perfect aansluit op de drijfveren en wensen. Eerder hadden we volledige focus op content. Daarmee zorgde we voor een stijging van 14% organische bezoekers. Deze mooie statistieken, daar doen we het voor! Als de nieuwe website komt, moeten we deze bezoekers uiteraard wel behouden. Daarom kijk ik ook naar het technische gedeelte en zorg ik dat de overgang soepel verloopt.

Dinsdag

Voor mij is dinsdag Degalux-dag. Ik werk dan altijd op locatie bij de klant. Degalux is een grote fabriek voor zonwering en rolluiken. Zij zijn precies klant geworden bij LeadLogic toen ik startte. In een van mijn eerste weken ging ik samen met Paul mee op gesprek. 

Inmiddels is Joran ook aangesloten bij het project. Voor Degalux focussen we ons op het totaalplaatje van online marketing: SEO, SEA, conversie optimalisatie, gebruiksvriendelijkheid, alles komt aan bod. Elke eerste dinsdag van de maand hebben we een vergadering met het complete team om de stand van zaken te bespreken. Zo weten we allemaal waar we ons de komende maand op focussen. Door op locatie te werken krijg je een goed beeld van de organisatie. Persoonlijk merk ik dat ik daardoor mij beter kan inleven in de consument en dat is fijn, want daar draait marketing uiteindelijk om! 

Woensdag

Sinds kort ben ik gestart bij Van Ginkel. Van Ginkel verkoopt en verhuurt bouwmachines. Momenteel werk ik aan Google Ads campagnes en voer ik een grote SEO-check uit. Op basis van de resultaten weet ik welke optimalisaties ik uit moet voeren om beter te scoren. Hiervan maak ik een prioriteitenlijst zodat ik begin met de belangrijkste verbeteringen.

Woensdagmiddag werk ik altijd aan mijn persoonlijke ontwikkeling. Net als veel collega’s trouwens. Vaak hebben we op woensdagmiddag een kennissessie. We bespreken de een klant van een collega en focussen ons allemaal op een uitdaging waar de consultant tegenaan loopt. Zo voorkomen we een tunnelvisie en kan je altijd weer aan de slag met nieuwe ideeën. Maar terug naar mijn werkweek, want deze woensdag staat er geen kennissessie op het programma. Ik duik in de wereld van Activecampaign, e-mail marketing software. Ik volg een cursus hoe dit programma op de meest effectieve wijze ingezet kan worden zodat ik dit kan toepassen voor LeadLogic en voor mijn klanten. Het implementeren van een nieuwe strategie kost aan het begin veel tijd maar als het eenmaal staat hoef je er - bijna - niet meer naar om te kijken.

Donderdag 

Op donderdag werk ik voor Kanon Loading Equipment uit Zeewolde. Kanon verkoopt laadarmen voor vrachtschepen. Een behoorlijk ingewikkeld product voor een zeer specifieke markt. Ik werk hier aan de nieuwe website. Vandaag controleer ik de input die ik heb gekregen voor de teksten, zet ik pagina’s klaar en zorg ik dat SEO technisch alles in orde staat. Ook maak ik een nulmeting. Zo weten we precies wat de nieuwe website voor impact heeft na livegang. Vaak plan ik ook nog een video meeting in met de klant. Dan praten we even bij, hoor ik hoe het gaat en bespreken we alle openstaande punten en werk ik de planning voor komende week bij.

Vrijdag

En dan is het alweer vrijdag. De ochtend werk ik voor touwbestellen.nl, de webshop voor touw van Touwfabriek Langman. Ik focus mij voornamelijk op SEO. Zie je de link naar hun website? Door mij te focussen op linkbuilding krijgt de website een hogere autoriteit. Hiermee zorg ik voor hogere posities in de zoekmachine van Google. Vanuit de klant kreeg ik een vraag over de mogelijkheden van adverteren. Daarom maak ik een plan en doe ik onderzoek naar de verwachte resultaten en opbrengsten. Vervolgens stuur ik een update naar de klant en ga ik lunchen met collega’s. Vrijdag heb je altijd extra keuze bij het bestellen van de lunch: doe mij maar een broodje kroket!

In de middag besteed ik weer tijd aan mijn ontwikkeling. Ik los een issue op waar ik niet uitkwam met Data Studio en heb vervolgens een kennissessie van mijn collega Amber die meer vertelt over haar klant. We gaan met z’n allen brainstormen over een uitdaging en eindigen altijd met verschillende outside-of-the-box ideeën waar Amber dan weer mee aan de slag kan. Zo houden we elkaar scherp en voorkomen we een tunnelvisie.

Aan het einde van de dag bekijk ik altijd nog even mijn agenda voor volgende week. Zijn er bijzonderheden? Heb ik alles voorbereid? Zo sluit ik op vrijdag met een goed gevoel af en kan ik op maandagochtend gemakkelijk starten. Vrijdagmiddag drinken we altijd nog even een borrel met de collega’s die op dezelfde locatie werken, spelen we een potje tafeltennis en bespreken we onze weekendplannen. Doordat we allemaal op een andere locatie werken is dit vaak met niet meer dan 8 personen. Heeft ook wel weer wat - zo’n knus groepje, maar voor de échte feestjes met alle collega’s moet je bij de bedrijfsborrels zijn.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief